FAQ

För dig som vill hyra ut För dig som vill hyra Övriga frågor

Ekonomi och juridik

  • Vem skriver hyresavtal?

    Samtrygg tillhandahåller ett standardhyresavtal när du använder Samtryggs trygghetspaket. I hyresavtalet kan hyresgästen och uthyraren själva göra ändringar och tillägg som de önskar. Hyresavtalet signeras sedan mellan uthyrare och hyresgäst. Samtrygg är med andra ord inte en del i hyresförhållandet mellan uthyarare och hyresgäst. Används Samtryggs trygghetspaket går Samtrygg också in och garanterar hyresgästens betalningar, samt tecknar Samtryggs andrahandsförsäkring åt uthyraren.

  • Vilket pris ska jag ta?

    Exakt vilket pris du ska ta beror på flera faktorer, såsom boendeform, område, bostadens skick osv. För få en bättre uppfattning om vilken prisnivå du kan ta, kan du använda dig av vår hyreskalkylator.

    Det är alltid viktigt att hyran du tar ut är skälig och i linje med vad lagen säger. För att gör det enklare för dig som uthyrare har vi sammanställt en enkel guide om hyressättning här

  • Vad händer med skatten? Måste jag betala skatt?

    Om dina hyresintäkter understiger 40 000 kr per år så behöver du inte betala någon skatt, då det nämligen är vad grundavdraget ligger på. Överstiger dina hyresintäkter 40 000 kr per år har du skyldighet att rapportera in uppgiften till Skatteverket. Notera att du måste göra det på egen hand, det är inte något som Samtrygg kan göra åt dig.

    Många tycker det är krångligt med hur extrainkomsterna från uthyrningsperioden påverkar skatten i slutändan. Det behöver dock inte vara så svårt. I vår beskattningsguide reder vi ut det grundläggande du behöver veta

    Notera att guiden och texten ovan endast är allmänna råd. För att få exakt information för just din situation, bör du vända dig till Skatteverket. Här hittar du Skatteverkets riktlinjer om andrahandsuthyrning

  • Vad kostar Samtryggs tjänst?

    Samtryggs tjänst är helt kostnadsfri för dig som uthyrare. Istället tar vi en avgift om 15% ovanpå hyran av hyresgästen, men först när avtalet är signerat. Både att lägga upp annons och söka bostad är alltså helt kostnadsfritt för båda parter.

  • Vad har jag som hyr ut i andrahand för ansvar?

    När du hyr ut din bostad i andrahand, har du trots det, det yttersta ansvaret för bostaden. Samtrygg betalar hyresbeloppet till dig varje månad. Du ansvarar dock själv, precis som tidigare, för dina betalningsåtaganden. Detta kan exempelvis vara hyra, avgift till förening, amortering eller liknande. Du som hyr ut din bostad har även ansvar över att hyresgästen sköter sig. När hyresgästen flyttar in är det du som uthyrare som ansvarar för att bostaden är flyttstädad enligt Samtryggs riktlinjer. Vid utflyttning är det hyresgästen som ansvarar för flyttstädningen. Om du som uthyrare ska bo utomlands är det bra om du har en familjemedlem eller vän som kan hjälpa till med eventuella frågor av din bostad, dit hyresgästen kan vända sig.

Regler

  • Jag är osäker på hur och när jag får hyra ut? Behöver jag tillstånd?

    Ja, du behöver generellt sett ha tillstånd. Undantag kan i vissa fall göras om du exempelvis hyr ut ett rum till en inneboende. Att ha tillstånd är viktigt för att alla parter ska känna sig trygga och säkra. Dock skiljer sig reglerna åt beroende på vilken boendeform det gäller. Har du en hyresrätt behöver du exempelvis få tillstånd från din förvaltare/hyresvärd, som har specifika regler för just hyresrätter. Har du däremot en bostadsrätt behöver du tillstånd ifrån din bostadsrättsförening, som har andra regler än för hyresrätter.

  • Vad händer om min förening/grannar har klagomål gällande andrahandshyresgäst?

    Hyresgästen ska följa de ordningsregler som föreningen har, precis som du själv hade gjort när du bor i bostaden. Det är därför viktigt att att du som uthyrare kommunicerar vilka förhållningsregler som gäller till hyresgästen i samband med signering av kontraktet. Många skickar exempelvis över en förteckning över förenings stadgar eller liknande.

  • Vad händer om min andrahandshyresgäst inte följer de regler som är uppsatta?

    I första hand får hyresgästen en varning. Sker det upprepade gånger att hyresgästen bryter mot de uppsatta reglerna, så kan det var skäl för uppsägning.

    Är du befintlig kund hos Samtrygg och upplever problem med din hyresgäst? Kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig att hantera ditt ärende på bästa möjliga sätt.

  • Jag eller hyresgästen vill ändra uppsägningstiden

    För att kunna använda Samtryggs trygghetspaket, måste både uthyrare och hyresgäst följa den rådande lagstiftningen gällande uppsägningstid. Lagen varierar något beroende på boendeform. Du kan läsa mer på hyresnämndens hemsida om exakt vad som gäller här för hyresrätter här och för övriga boendeformer här

  • Vad är det kortaste jag får hyra ut via Samtrygg?

    Samtrygg har en månads uthyrning som lägsta gräns. Ska du hyra ut kortare än så rekommenderar vi dig att vända dig till andra marknadsplatser som arbetar med just korttidsuthyrning.

  • Vad är det längsta jag får hyra ut via Samtrygg?

    Samtrygg har ingen övre gräns för hur länge du får hyra ut via oss. Dock kan du behöva förnya ditt tillstånd hos din förening om du hyr ut en längre tid. Stäm av med din förening, förvaltare eller hyresvärd om vad som exakt gäller för din bostad. Vi rekommenderar dig att vara ute i god tid innan varje eventuell ansökan behöver göras.

  • Hur påverkar besittningskyddet mig?

    Generellt sett gäller besittningsskyddet endast uthyrning av hyresrätter. Besittningskyddet innebär att andrahandshyresgästen kan ha rätt till att bo kvar i bostaden trots att hyresperioden löpt ut.

    Besittningskyddet kan även gälla om en uthyrare har flera bostäder som denne hyr ut parallellt, så att det räknas som näringsverksamhet. Med andra ord, du som har annan boendeform än hyresrätt behöver generellt sett inte tänka på besittningskyddet. Mer om detta går att läsa på hyresnämndens hemsida här

Samtryggs tjänst

  • Jag vill endast hyra ut till företag

    Om du hyr ut din bostad med Samtryggs trygghetspaket, ger vi dig samma trygghet oberoende om det är en privatperson, ett företag eller annan typ av hyresgäst. Vi gör en närmare granskning av varje enskild hyresgäst, för att öka din trygghet som hyr ut i andra hand.

  • Vad finns det för fördelar med Samtrygg jämfört med andra bostadssajter?

    Vi på Samtrygg vill skapa en trygg och säker andrahandsmarknad för båda parter. För dig som uthyrare finns det ett flertal fördelar med att använda vårt trygghetspaket (som dessutom är kostnadsfritt för uthyrare). Följande ingår:

    - Garanterade betalningar på utsatt datum varje månad - Två månaders hyresgaranti om betalningarna uteblir från hyresgästen - Trygga hyresavtal - Specialanpassad Andrahandsförsäkring - Personlig service - Verifierade hyresgäster (inkl. kreditupplysning)

  • Vad är Samtryggs andrahandsförsäkring?

    Samtrygg har tagit fram en specialanpassad försäkring för andrahandsuthyrning. Vår andrahandsförsäkring är unik i sitt slag och täcker för situationer där den vanliga hemförsäkringen inte är tillämplig. Andrahandsförsäkringen täcker alla möjliga boendeformer, alltifrån att hyra ut hus till att hyra ut lägenhet (både hyresrätt och bostadsrätt). Läs mer om vår andrahandsförsäkring här

  • Vad är Samtryggs betalningsgaranti?

    Samtrygg garanterar dina betalningar varje månad, så att du slipper oroa dig för när betalningarna kommer in. Skulle det vara så att hyresgästen av någon anledning får svårt att betala garanterar vi din hyra i 2 månaders tid. På så sätt får du gott om tid att hitta en ny hyresgäst om det skulle behövas.

  • Vad är Samtryggs säkra avtal?

    Vi har tagit fram standardiserade, trygga avtal som är lätt att anpassa efter varje specifik situation. Våra avtal är anpassade efter alla möjliga boendeformer, alltifrån bostadsrätt till hyresrätt, inneboende och hus. Klicka här eller här för att lära dig mer!

  • Hur mycket kostar det?

    För dig som uthyrare är tjänsten helt kostnadsfri!

Lägga upp annons

  • Vad ska jag tänka på när jag skriver bostadsannonsen?

    Att lägga upp en bra annons är bland det viktigaste du som ska hyra ut din bostad behöver göra. Desto mer tid du lägger ner, desto högre är sannolikheten att du får din bostad uthyrd. Var därför noga med att att få med alla detaljer och beskriva bostaden på bästa möjliga sätt. Exempelvis är det bra att få med praktiska detaljer kring uthyrning, såsom vad som ingår i hyran eller ej, men också vilka kommunikationer som finns, beskrivning av området, samt information om hur bostaden är utformad.

    Det är också viktigt att annonsen innehåller bilder så att den bostadssökande kan bilda sig en uppfattning om bostaden innan denne bokar en visning. Tar du attraktiva bilder, kommer du också locka fler bostadssökande till annonsen!

  • Hur gör jag med vad som ingår, inte ingår och vad som är tillval?

    Du bestämmer helt själv som uthyrare vad som ska ingå i hyran och inte för andrahandshyresgästen. Oftast ingår exempelvis internet och TV, medan rörliga driftskostnader räknas utanför hyresbeloppet. Exempelvis betalar vanligtvis hyresgästen elen för boendet. Varje boende har en egen elmätare vilket innebär att elbolagen under en period lätt kan skifta personuppgifter för den kommande elfakturan.

    Du kan enkelt lägga upp din annons och välja vad som ska ingå eller läggas till på begäran.

  • Vilket pris ska jag ta?

    Exakt vilket pris du ska ta beror på flera faktorer, såsom boendeform, område, bostadens skick osv. Du kan läsa mer om hyressättning i vår guide här . För att få en uppfattning vad prisnivån ligger för just din bostad, kan du också använda vår hyreskalkylator

    Den hyra som du skriver i annonsen är den hyra som du vill erhålla från hyresgästen och inkluderar alltså inte Samtryggs avgifter.

    Ett exempel: Den hyra som du har satt i annonsen är 7400 kr per månad. Det är den hyra som du kommer att hyra ut din bostad för. Samtrygg lägger därefter på 15% ovanpå hyran, vilket resulterar i att hyresgästen betalar 8510 kr totalt.

  • Hur matchas mitt objekt?

    När du har lagt upp din annons har du angett ett flertal parametrar som gäller för just ditt boende. Detta är exempelvis område, uthyrningsperiod, hyra, storlek och övriga villkor (icke-rökare, ej husdjur osv). Dessa parametrar matchas sedan mot bostadssökandes profiler i vår databas. I slutet av 2015 hade vi cirka 31 000 bostadssökande i vår databas och ökar för varje månad som går.

  • När blir min annons publicerad?

    För att säkerställa att alla uppgifter finns med i din annons kommer vi granska den manuellt innan publicering. Om vi saknar någon information kontaktar vi dig för att få kompletterande uppgifter.

  • Vad händer efter att jag har lagt in min annons?

    I Samtryggs system matchas ditt boende av de bostadssökande som är intresserad av just den typen av objekt som du har. De bostadssökande har därefter möjlighet att gå in och boka visning på dina valda visningstider.

  • Hur tar jag bort min bostadsannons?

    Kontakta kundtjanst@samtrygg.se för att avaktivera din bostadsannons.

Efter visning / skriva avtal

  • Vad händer efter visning?

    Efter varje visning skickar Samtrygg ut enkelt formulär där du lämnar ett “Ja” eller ett “Nej” för varje enskild bostadssökande. Ett “Ja” förbinder dig inte till att signera hyresavtal, men visar för bostadssökande att du är intresserad. Om du har flera bostadssökande som är intressanta, fyll i “Ja” för samtliga. Samtrygg kontaktar dig så fort som möjligt och informerar om vilka bostadssökande som är intresserade av din bostad.

  • Välja bostadssökande?

    Den bostadssökande som du i slutändan väljer för vi en kreditbedömning på. Bedöms bostadssökanden som lämplig enligt våra interna kontroller kan vi erbjuda vårt trygghetspaket under uthyrningsperioden. I annat fall kommer vi rekommendera en annan hyresgäst.

  • Bostadssökande saknar kredithistorik?

    Samtrygg genomför en kreditbedömning av hyresgästen. Om det visar sig att hyresgästen saknar kredithistorik, kan en familjemedlem, vän eller kollega gå in som borgensman för hyresgästen. Detta innebär att både hyresgäst och borgensman kommer att signera hyresavtalet, men borgensmannen signerar hyresavtalet i egenskap av borgensman och inte som hyresgäst.

  • Jag har hittat en hyresgäst som inte varit på visning via Samtrygg

    Inga problem! Du kan alltid skriva avtal via Samtrygg och ta del av vårt trygghetspaket. Både du och din hyresgäst måste registrera ett konto på vår hemsida för att kunna använda vårt avtalsverktyg samt ta del av vårt trygghetspaket.

    Kontakta vår kundtjänst om du har några frågor eller funderingar på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000

  • Vad gör jag för att skriva avtal?

    Hyreskontraktet signeras elektroniskt via BankID eller Mobilt BankID. Därefter får alla parter ett signerat hyreskontrakt via e-post. Hyreskontraktet finns även tillgängligt när du loggar in på din profil under “Avtal”, vilket du gör här. Båda parterna behöver avtala om uthyrningsperiod och andra avtalsparametrar. I hyreskontraktet kan hyresgästen och uthyraren själva göra ändringar och tillägg som de önskar.

  • Varför elektronisk signering?

    För att säkerställa tryggheten för båda parter använder sig Samtrygg av elektronisk signering. Detta är för att kunna identifiera att det är rätt person som signerar avtalet på bästa möjliga sätt. Avtalet signeras via BankID eller Mobilt BankID. Läs mer om hur e-signering fungerar och varför det är den säkraste metoden via vår partner Scrive här

  • Jag har inte BankID / Mobilt BankID eller är osäker på hur jag får tillgång till BankID / Mobilt BankID

    Samtrygg vill att alla parter ska känna sig så trygga som möjligt när de hyr eller hyr ut i andrahand. Efter flera års erfarenhet har vi kommit fram till att elektronisk signering ökar tryggheten. Har du inte BankID eller Mobilt BankID, så kan du enkelt skaffa det via din internetbank. Skulle du av någon anledning sakna tillgång till internetbank, kontakta din bank för vidare support. Du kan läsa mer om vår signeringsprocess här

  • Vad händer efter signering?

    När alla parter har signerat avtalet är nästan allt klart! Det sista steget är att komma överens om detaljer kring inflyttning samt sammanställa inventarielista, besiktningsprotokoll och nyckelkvittens. När allt detta är klart, är det bara att lämna över nycklarna och låta hyresgästen flytta in!

Under uthyrning

  • Vad är en inventarielista och vad bör vara med?

    Hyrs bostaden ut möblerad bör uthyraren upprätta en inventarielista där befintliga skador noteras. Ofta blir det tydligare för båda parter om det finns bilder dokumenterat. Inventarielistan upprättas i två (2) exemplar, varav parterna får varsitt signerat exemplar. Vid hyresperiodens slut rekommenderas parterna att tillsammans läsa igenom och kontrollera inventarielistan. När hyreskontraktet är signerat så skickas det ut en inventarielista-mall.

  • Vad ska vara med i besiktningsprotokollet?

    När hyresavtalet har signerats så skickas det ut en mall för besiktningsprotokoll till uthyrare och hyresgäst. Besiktningen genomförs lämpligen i samband med nyckelöverlämning, gå noga igenom bostaden och dokumentera skicket i bostaden. Fotografera eventuella skador.

  • Hur och när sker överlämning av nycklar?

    Hyresgäst och uthyrare kommer tillsammans överens om tidpunkt för nyckelöverlämning. Vid överlämnandet av nycklar rekommenderar Samtrygg att båda parter tillsammans signerar en nyckelkvittens. Nyckelkvittensen skickas ut efter signering.

  • Vad händer om en skada uppstår?

    Uppstår det en skada under hyresperioden har hyresgästen skyldighet att rapportera det. Om skada upptäcks efter uthyrningsperiodens slut, kan uthyraren också anmäla skadan. Skadeanmälan rapporteras in via vår kundtjänst.

  • Hur fungerar det med flyttstädning?

    Uthyraren ansvarar för att bostaden är flyttstädad när nycklarna lämnas över och hyresgästen ansvarar för att bostaden är flyttstädad vid återlämning av nycklar. Skulle det vara så att bostaden vid något av dessa tillfällen inte lever upp till kraven, kan du rapportera det via vår kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se

    Via vår samarbetspartner, flyttstädning.nu, erbjuder vi en omfattande flyttstädning till förmånliga priser. Du kan beställa flyttstädning via vår kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000

  • Jag och min hyresgäst vill förlänga avtalet

    Att förlänga avtalet är lätt att göra! Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att enkelt hitta en lösning. Du når vår kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se eller på 010 - 8848000

  • Min hyresgäst vill flytta ut tidigare

    Hyresgästen måste självklart följa lagstiftningen gällande uppsägningstid. I Samtryggs standardhyresavtal, står det vilken uppsägningstid som gäller beroende på boendeform.

    Behöver du hjälp att hitta en ny hyresgäst? Vi hjälper dig att ompublicera din annons och ser till att du snabbt och smidigt hittar en ny hyresgäst. Det är bara att kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000, så hjälper vi dig så snart som möjligt!

  • Hur säger jag upp min hyresgäst?

    Uppsägning av hyreskontraktet ska ske via mail direkt till hyresgästen. Det är viktigt att du efterfrågar och sedan får en bekräftelse av hyresgästen att denne har mottagit din uppsägning. I nästa steg ska du vidarebefordra det mail, i vilket hyresgästen har bekräftat uppsägningen, till Samtryggs kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se.

    Därefter skickar Samtrygg en bekräftelse till alla parter att uppsägningen är verkställd.

    Enligt hyreslagen räknas uppsägningstiden i hela kalendermånader, vilket innebär att den månad då uppsägningen görs inte räknas.

  • När betalas hyran ut?

    Den första hyresbetalningen till uthyraren sker fem dagar efter hyresgästen har flyttat in, för att minimera risker för bedrägerier. Nästa hyra betalas ut i förskott i slutet på månaden.

  • Har hyresgästen betalt?

    All information gällande betalningar från hyresgästen hittar du på din profil under “Betalningar”. Klickahärför att komma dit.

  • Har min hyra kommit in?

    All information gällande dina utbetalningar hittar du på din profil under “Betalningar”. Klicka här för att komma dit.

Skapa konto och profil

  • Hur blir jag bostadssökande?

    Du börjar med att registrera ett kostnadsfritt konto här . Nästa steg är att verifiera ditt konto och börja fylla i din profil. När din är profil är klar, kommer vi på Samtrygg att skicka uppdateringar till dig med matchade objekt. Det går självklart också bra att söka efter objekt själv via vår hemsida, här!

    Tänk på att det är helt kostnadsfritt att söka efter bostäder via Samtrygg. Samtrygg garanterar också dina betalningar till uthyraren, har ett smidigt visningssystem och säkra, standardiserade hyresavtal. Uthyraren kan aldrig kräva deposition och har du en tillräcklig kreditvärdighet behöver du inte heller erlägga deposition till Samtrygg.

  • Vad ska jag tänka på när jag skapar min profil?

    I din profil fyller du i relevant information om dig som bostadssökande. Du presenterar dig själv, vad du har för sysselsättning, om du har några husdjur och vad du gör på fritiden. Det är också viktigt att ange vilket typ av boende du önskar, såsom storlek på bostaden, boendeform, hur hög hyran får vara, samt andra tänkbara kriterier.

    När du fyllt i en fullständig profil har du möjlighet att boka in dig på visningar. En fullständig profil innehåller följande:

    - Personlig presentation (minst 150 tecken) - Boendeform - Önskad hyresperiod - Antal rum - Antal kvm - Månadshyra - Hushållstyp, Rökare, Anställningsform, Yrke, Utbildning samt Husdjur - Önskat område (välj minst ett område du vill söka bostad inom)

    Tänk på att ju mer utförligt du fyller i din profil, desto lättare kan vi hjälpa dig att hitta rätt bostad.

  • Varför behöver Samtrygg mitt personnummer?

    Samtrygg verifierar samtliga användare inför avtalsskrivning, för att det ska kännas tryggt och säkert att både hyra och hyra ut. Av samma skäl verifierar vi även email för samtliga användare. Personnumret används till en kreditprövning av dig som hyresgäst vid eventuell avtalsskrivning. Detta gör vi för att minimera risken för bedrägerier och för att du som hyresgäst inte ska behöva betala deposition.

  • Jag har inget personnummer

    Har du inget svenskt personnummer kan en närstående utgöra din garant. Detta innebär att personen garanterar dina betalningar samt står som ansvarig om någonting skulle hända med bostaden. Detta kallas för borgensman.

    Saknar du möjlighet att hitta en borgensman, går det också bra att erlägga två månadshyrors deposition. Samtrygg hanterar din deposition under uthyrningsperioden, vilket innebär att det inte finns någon risk att uthyraren felaktigt tar ut depositionen. Du återfår din deposition efter godkänd inspektion, i samband med återlämningen av nycklarna.

  • Hur ändrar jag inställningar för utskick av matchade bostäder?

    Du kan välja om du vill få utskick via mail, SMS eller båda. Det går också att ändra hur pass frekvent du vill få utskick om nya matchade bostäder.

  • Hur tar jag bort min profil?

    Du tar bort din profil under dina inställningar.

Samtryggs tjänst

  • Hur snabbt kan jag hitta en bostad?

    Samtrygg får in flera nya bostäder varje dag, så med lite tur kan det ta någon vecka att hitta en bostad. Tänk på att inte ha för snäva sökkriterier i din profil. Det är flera parametrar som påverkar din framgång till att hitta en bostad.

  • Vad är det för fördel med att använda Samtryggs trygghetspaket som hyresgäst?

    Att använda Samtryggs trygghetspaket som hyresgäst har ett flertal fördelar. Vi på Samtrygg är måna om våra hyresgäster och vill att fler ska känna en större trygghet när de hyr bostad i andra hand. Därför har vi tagit fram följande komponenter i vårt trygghetspaket

  • Är det alltid depositionsfritt?

    Ja, uthyraren kan aldrig kräva deposition när du hyr via Samtrygg. Samtrygg tar sällan ut deposition, men det förekommer ibland när hyresgästen exempelvis saknar personnummer eller registrerad inkomst i Sverige. Vår strävan är istället att hyresgästen i dessa fall hittar en borgensman, för att i så liten utsträckning som möjligt ta ut deposition.

    Vi vill inte heller neka hyresgäster som saknar tillräcklig information för att göra en kreditprövning och använder oss därför av deposition som en säkerhet i just dessa fall. Detta för att säkerställa betalningsförmåga, samt minimera risken för bedrägerier.

    I de fall Samtrygg tar ut en deposition, hanterar Samtrygg den genom hela uthyrningsperioden. Depositionen återbetalas i samband med återlämning av nycklarna, efter att en inspektion har genomförts.

  • Vem betalar jag hyran till?

    Du som hyresgäst betalar hyra och avgift varje månad till Samtrygg, via vår faktureringspartner. Samtrygg sköter utbetalningen av hyresbeloppet till uthyraren.

  • Vad kostar Samtryggs tjänster?

    Att registrera konto, få uppdatering om nya bostäder, söka efter bostäder, samt gå på visning kostar ingenting för dig som bostadssökande så länge du följer Samtryggs användarvillkor. Samtryggs användarvillkor hittar duhär.

    När du skriver avtal via Samtrygg kommer vi att ta ut en avgift om 15 % ovanpå hyresbeloppet som uthyraren har bestämt. Hyran och avgiften är redan inräknad i det pris du ser i bostadsannonsen!

Gå på visning

  • Hur hittar jag bostäder?

    Vi på Samtrygg kontaktar dig så fort vi har fått in nya objekt som matchar dina behov! Du kan också söka själv efter bostäderhär.

  • Hur bokar jag en visning?

    Logga in med ditt personliga lösenord på din profil på vår hemsida. Gå till “Mina matchade bostäder”, “Mina sparade bostäder” som du hittar på din profil eller “Sök boende” i sökfältet och välj de bostäder du är intresserad av. På varje bostads sida finns en röd knapp med texten “Boka visning”, där du klickar dig vidare.

    Uthyraren har redan valt visningstider, som du bokar in dig på efter vad som passar dig. Via mail och SMS får du sedan bekräftelse, samt information om adress, uthyrarens namn och telefonnummer. Det är alltid bra att kontakta uthyraren inför visningen för att bekräfta tiden och ställa eventuella frågor innan visningen.

  • Det finns inga visningstider?

    Om det inte finns några tider när du klickar på “Boka visning”-knappen på en bostad, beror det antingen på att uthyraren inte har valt visningstider ännu eller att det redan är fullbokat. När lediga visningstider blir tillgängliga meddelar vid dig detta vis SMS och mail. Du kommer också att se detta under “Mina sparade objekt” på din profil.

  • Jag kan inte på någon av de utsatta visningstiderna?

    Det är ofta många intresserade, så försök gärna att anpassa dig till de utsatta visningstiderna om du är intresserad av en bostad.

    Du kan också kontakta kundtjanst@samtrygg.se och meddela de visningstider som skulle passa dig. Vi kontaktar uthyraren och återkommer angående nya tider.

  • Jag har ingen portkod till bostaden jag ska på visning på?

    När du bokar visningstid till den bostad du är intresserad av, får du namn och telefonnummer till uthyraren. Du har då möjlighet att kontakta uthyraren angående portkoden.

  • Hur vet jag vad som ingår?

    All relevant information ska finnas i annonsen som ligger uppe på Samtryggs hemsida. Dock kan det ibland vara något som saknas och det kan stämma av direkt med uthyraren på visningen. Kom ihåg att få med all information innan ni skriver avtal!

Efter visning / skriva avtal

  • Vad händer efter visning?

    Efter varje visning skickar Samtrygg ut enkelt formulär där du lämnar ett “Ja” eller ett “Nej ” för varje visning du har varit på. Ett “Ja” förbinder dig inte till att signera hyresavtal, men visar för uthyraren att du är intresserad. Om du har flera visningar som är intressanta, fyll i “Ja” för samtliga du kan tänka dig att hyra. Detta ökar din chanser att få en bostad. Samtrygg kontaktar dig så fort som möjligt och informerar om vilka uthyrare som har visat intresse.

  • Vad gör jag för att skriva avtal?

    Hyreskontraktet signeras elektroniskt via BankID eller Mobilt BankID. Därefter får alla parter ett signerat hyreskontrakt via e-post. Hyreskontraktet finns även tillgängligt när du loggar in på din profil under “Avtal”, vilket du gör <a href="/Transactions">här</a>. Båda parterna behöver avtala om uthyrningsperiod och andra avtalsparametrar. I hyreskontraktet kan hyresgästen och uthyraren själva göra ändringar och tillägg som de önskar.

  • Jag vill skriva avtal utan att ha varit på visning?

    Inga problem! Du kan alltid skriva avtal via Samtrygg och ta del av vårt trygghetspaket. Både och din uthyrare måste registrera ett konto på vår hemsida för att kunna använda vårt avtalsverktyg samt ta del av vårt trygghetspaket.

    Kontakta vår kundtjänst om du har några frågor eller funderingar på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000

  • Varför elektronisk signering?

    För att säkerställa tryggheten för båda parter använder sig Samtrygg av elektronisk signering. Detta är för att kunna identifiera att det är rätt person som signerar avtalet på bästa möjliga sätt. Avtalet signeras via BankID eller Mobilt BankID. Läs mer om hur e-signering fungerar och varför det är den säkraste metoden via vår partner Scrivehär

  • Jag har inte BankID / Mobilt BankID eller är osäker på hur jag får tillgång till BankID / Mobilt BankID?

    Samtrygg vill att alla parter ska känna sig så trygga som möjligt när de hyr eller hyr ut i andrahand. Efter flera års erfarenhet har vi kommit fram till att elektronisk signering ökar tryggheten. Har du inte BankID eller Mobilt BankID, så kan du enkelt skaffa det via din internetbank. Skulle du av någon anledning sakna tillgång till internetbank, kontakta din bank för vidare support. Du kan läsa mer om vår signeringsprocess här.

  • Vad händer efter signering?

    När alla parter har signerat avtalet är nästan allt klart! Det sista steget är att komma överens om detaljer kring inflyttning samt sammanställa inventarielista, besiktningsprotokoll och nyckelkvittens. När detta steg är klart, är det bara att ta emot nycklarna och ha en fantastisk hyresperiod!

Under uthyrning

  • Är min hyra betald?

    Du kan se din betalningshistorik och när vi har mottagit din betalning på din profil, som du hittarhär.

  • När betalas hyran ut?

    Den första hyresbetalningen till uthyraren sker fem dagar efter hyresgästen har flyttat in, för att minimera risker för bedrägerier. Nästa hyra betalas ut i förskott i slutet på månaden.

  • Vem ansvarar för inventarierna under uthyrningstiden?

    Det är hyresgästen som ansvar för inventarier under uthyrningsperioden. Som hyresgäst är du skyldig att informera Samtrygg och uthyraren om skador som uppkommer på bostaden och dess bohag. Är skadan ett försäkringsärende betalas självrisken av hyresgästen.

    Skadeanmälan gör du via vår kundtjänst. Du når oss enklast på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000

  • Vad är en inventarielista och vad bör vara med?

    Hyrs bostaden ut möblerad bör uthyraren upprätta en inventarielista där befintliga skador noteras. Ofta blir det tydligare för båda parter om det finns bilder dokumenterat. Inventarielistan upprättas i två (2) exemplar, varav parterna får varsitt signerat exemplar. Vid hyresperiodens slut rekommenderas parterna att tillsammans läsa igenom och kontrollera inventarielistan. När hyreskontraktet är signerat så skickas det ut en inventarielista-mall.

  • Vad ska vara med i besiktningsprotokollet?

    När hyresavtalet har signerats så skickas det ut en mall för besiktningsprotokoll till uthyrare och hyresgäst. Besiktningen genomförs lämpligen i samband med nyckelöverlämning, gå noga igenom bostaden och dokumentera skicket i bostaden. Fotografera eventuella skador.

  • Hur och när sker överlämning av nycklar?

    Hyresgäst och uthyrare kommer tillsammans överens om tidpunkt för nyckelöverlämning. Vid överlämnandet av nycklar rekommenderar Samtrygg att båda parter tillsammans signerar en nyckelkvittens. Nyckelkvittensen skickas ut efter signering.

  • Vad gör jag om en skada uppstår?

    Uppstår det en skada under hyresperioden har hyresgästen skyldighet att rapportera det. Om skada upptäcks efter uthyrningsperiodens slut, kan uthyrarens också anmäla skada. Skadeanmälan rapporteras in via vår kundtjänst. Du når oss enklast via kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000

  • Hur fungerar det med flyttstädning?

    Uthyraren ansvarar för att bostaden är flyttstädad när nycklarna lämnas över och hyresgästen ansvarar för att bostaden är flyttstädad vid återlämning av nycklar. Skulle det vara så att bostaden vi något av dessa tillfällen lever upp till kraven, kan du rapportera det via via vår kundtjänst.

    Via vår samarbetspartner, flyttstädning.nu, erbjuder vi en omfattande flyttstädning till förmånliga priser. Du kan beställa flyttstädning via vår kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000

  • Jag och min uthyrare vill förlänga avtalet?

    Att förlänga avtalet är lätt att göra! Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att enkelt hitta en lösning. Du når vår kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se eller på 010 - 8848000

  • Hur säger jag upp ett hyreskontrakt?

    Uppsägning av hyreskontraktet ska ske via mail direkt till uthyraren. Det är viktigt att du efterfrågar och sedan får en bekräftelse av uthyraren att denne har mottagit din uppsägning. I nästa steg ska du vidarebefordra det mail, i vilket uthyraren har bekräftat uppsägningen, till Samtryggs kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se.

    Därefter skickar Samtrygg en bekräftelse till alla parter att uppsägningen är verkställd.

    Enligt hyreslagen räknas uppsägningstiden i hela kalendermånader, vilket innebär att den månad då uppsägningen görs inte räknas.

Registrering

  • Hur registrerar jag ett konto?

    Det gör du enkelthär. Du kommer sedan att få ett mail av oss som du måste verifiera.

  • Varför måste jag bekräfta min e-post?

    Anledning till att du behöver bekräfta din epost är att vi på Samtrygg vill minimera risken för falska användare. Allt för att skapa en så trygg och säker marknadsplats som möjligt!

  • Jag har registrerat mig fel

    Ingen fara! Du kan enkelt ändra detta på din profil under kontoinställningar. Efter att du har ändrat i dina inställningar anpassas kontot efter din valda profil.

    Det är också möjligt att vara registrerad som både uthyrare och bostadssökande samtidigt om behov finns.

Säkerhet och personliga uppgifter

  • Hur ändrar jag e-post?

    Vi vill minimera risken för bedrägeri och osäkerhet. Därför har vi satt som regel att en verifierad epost inte går att ändra. Dock vet vi att det ibland uppstår situationer när e-post inte längre är aktiv, såsom när man byter arbetsplats eller skola. Kontakta kundtjänsten på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000 så hjälper vi dig på en gång!

  • Hur ändrar jag telefonnummer?

    Telefonnummer ändrar du enkelt via din profil, under kontoinställningar. Dessa hittar duhär.

  • Hur ändrar jag namn?

    Namn ändrar du enkelt via din profil, under kontoinställningar. Dessa hittar duhär.

    Många kanske undrar varför någon skulle vilja ändra namn? Vi har dock märkt att många registrerar sig för en annan persons räkning, såsom familjemedlem, utländsk kompis eller liknande. Därför anser vi att det ska gå att ändra på namnet. Dock måste användaren behålla den e-post som registrerades vid första tillfället (detta kan endast ändras via kundtjänsten).

  • Vem kan se mina uppgifter?

    Både uthyrare och bostadssökande får endast tillgång till varandras uppgifter vid inbokad visning. Innan dess, går det inte att se en användares personliga uppgifter.

    Det enda undantaget ifrån detta är om bostadssökande har angett personlig uppgifter i sin presentation.

  • Varför behöver Samtrygg mitt personnummer?

    Samtrygg verifierar samtliga användare inför avtalsskrivning, för att det ska kännas tryggt och säkert att både hyra och hyra ut. Av samma skäl verifierar vi även email för samtliga användare. Personnumret används till en kreditprövning av hyresgästen inför avtalsskrivning. Detta gör vi för att minimera risken för bedrägerier och för att du som hyresgäst inte ska behöva betala deposition.